Rosenlöfs Tryckerimuseum
Korsikavägen 23
812 93 Kungsgården
Tel: 0290 376 18

Bok nr 3

 Badkar till övers, hösten 2004
     Text: Eric Pauli Fylkeson
  Bild: Mariana Ekner
  Bandbeskrivning: Helt skinnband/Pentland goat
  Bindmetod: Japanese tortoise- shell binding
  Papper inlaga: Johannot 125 g
 Typsnitt: Korpus Romanisch

Bibliofilupplaga om 30 numrerade och signerade ex. 5.000 kr/st. Ett fåtal ex kvar!



Recensioner
Utdrag ur Arbetarbladet  4 december 2004.

” Eric Pauli Fylkesons text i ”Badkar till övers” börjar med en begravning och slutar med Kubakrisen. Däremellan en massa lekar. Allt enligt författaren. Mariana Ekners grafiska blad startar i boken, små poetiska anteckningar, inte sällan i samma blåa och gråa färger som pryder bokens omslag.”

”De har haft roligt när de gjort ” badkar till övers” författaren Eric Pauli Fylkeson och konstnären   Mariana Ekner som är två av skaparna av det nya bokkonstverket från Rosenlöfs Bok”

”Fylkeson säger att han brutit med alla föreställningar om hur en diktsamling ska se ut. Han har blandat friskt – minnen och dagboksblad, goda råd, historier och dikter”.

” Allt oftare åker Tommy Eklund och Carolina Thorell, ut i landet och visar upp böckerna och visar upp böckerna på utställningar. 

Efter några böcker har vi hittat en form som fungerar, konstaterar Tommy Eklund”.
” Idag föreligger resultatet av ett års arbete. De har mjukt skinnband i pärmarna och italienskt fabrianopapper mellan dem”.

Karin Månsson


Utdrag ur Gefle Dagblad  11 december 2004

 ” En kul utställning uppe i Kungsgården invid det gamla anrika tryckeriet. Omtumlande, vitsig, på tvärs. Basen är den grafik Mariana Ekner gjort till bok nummer tre i det märkliga projektet Rosenlöfs Bok. Med texter av Eric Pauli Fylkeson ligger nu detta stycke konsthantverk i sin vackra, blå, handgjorda låda på utställningen.

Jag öppnar lådan – det känns nästan högtidligt – beundrar den läckra pärmen med titelns vackra snitt, ”Badkar till övers”, lyfter sakta på den och börjar bläddra bland bladen med sina rått skurna överkanter. Hittar små guldkorn av Fylkeson: ”ofta tar jag i mina drömmar in på just Frövi Hotell” är ju en mening som i sin enkelhet gränsar till det geniala; har i alla fall en ton som jag inte kan frigöra mig ifrån”.

”Mariana Ekners bilder är i det mindre formatet, men tydliga. De gräver fram ett tilltal, kompletterar fint Fylkesons text, men fungerar ändå i sin egen rätt”.

”Sen finns här några andra verk. En serie multipler, sammansatta kuber där olika bilder av ansikten växer fram. Ögon,näsa, mun som man kan kombineras till nya konstellationer med märkliga resultat. Titta! Utropar jag, där är Ulf Lindes demoniska öga, en näsa som måste vara Gunnar Ekelöfs, ”farbror Gunnar”, Reidar Ekners (Marianas far) lite stränga blick. Men är det där ögat verkligen Lars Forssells som jag först tror? ”.

Björn Widegren


Leken och mälarlandskapet
(fragment ur Badkar till övers, ett kommande arbete)


Om man frågar vad som är motsatsen till lek så svarar de flesta allvar. Man svarar som ormen hugger, ordet allvar ligger bredvid som en pollett i röret. Ett puckat svar, som verkar reproduceras hur många gånger som helst i en och samma tungvrickning. Motsatsen till lek är användbar.
Denna text finns även publicerad i boken Nästa liv, tack Essäer brev ingivelser Av Eric Pauli Fylkeson, ellerströms förlag 2005