Rosenlöfs Tryckerimuseum
Korsikavägen 23
812 93 Kungsgården
Tel: 0290 376 18

Faksimilutgåvor

Rosenlöfs alla titlar finns tillgängliga hos bokhandlare på nätet, adlibris, bokus, netbokhandeln, cdon, akademibokhandeln m.fl.

Anmärkningar om saknaden

Text Per Gunnar Evander
Bild Eigil Thorell
160 kr/st

Omslag: Goya Grafik

Inlaga: Bokpapper Linné, gultonat - 120 g

Trådbunden. 74 sidor.  Format: 16,5 x 23 cm



 Elementens minne Allt bevaras förvaras
 
 Text Arne Johnsson
 Bild Eigil Thorell 
 160 kr/st

Omslag: Goya Grafik

Inlaga: Bokpapper Linné, gultonat -120 g.

Trådbunden. 72 sidor. Format: 16,5 x 23 cm



  Badkar till övers

 


 Text Eric Pauli Fylkeson
 Bild Mariana Ekner.

 200 Kr/st

 

 

Omslag: Goya Grafik.

Inlaga: Bokpapper Linné, gultonat - 120 g.

Trådbunden. 144 sidor.  Format: 16,5 x 23 cm


  Dikter från betet  
  Text: Birgitta Lillpers
Bild: Dag Franzén
Pris: 160 Kr/st

                                                                                                                                                  

                                                                              

 Omslag: Goya Grafik

 Inlaga: Bokpapper Linné, gultonat 120 gram.

 Tråsbunden. 99 sidor. Format: 16,5 x 23 cm. 

                                                                                                                                                    



För ytterligare information och beställning av böcker kontakta :

Carolina Thorell, tel 026-27 11 07

Tommy Eklund, tel 026 - 25 69 89


 

UTDRAG UR RECENSIONER AV FAKSIMILUTGÅVORNA.

"Anmärkningar om saknaden"

Utdrag ur Gefle Dagblad 18 oktober 2002

"TEXTEN i "Anmärkningar om saknaden" är på många sätt en guldgruva för alla som vill förstå Per Gunnar Evander - och sig själva . Här finns många kloka aforismer och visa ställningstaganden"

Björn Widegren

Utdrag ur Gefle Dagblad 17 december 2003

" Dessutom har faksimilutgåvan av "Anmärkningar om saknaden" blivit en mycket vacker bok. Enkel,sparsmakad, en fröjd för ögat"

Björn Widegren

Utdrag ur Svenska Dagbladet 17 december 2003

"Per Gunnar Evanders text är ett konglomerat av dagboksanteckningar, minnesfragment, prosalyrik och poesi"

"Eigil Thorells torrnålsgravyrer -  sex inalles- är kongeniala med stämningen i boken, men förhåller sig självständigt till innehållet"

"Anmärkningar om saknaden" som växer för varje läsning. är en nästanintill outhärdlig bok, men känns ändå omistlig"

"Anmärkningar om saknaden är den starkaste bok jag läst på länge, dikter, prosastycken om det svåraste i tillvaron, om förlusten av ett barn"

Erik Lövfendahl

Utdrag ur Kulturnytt Sveriges Radio P1 30 december 2003

"Men det bästa i denna bonusbok, är ett underbart exempel på Per Gunnar Evanders stillsamt subtila slap- stick, en liten mellandagshistoria. Det handlar om hans bror som står inför rätta efter att ha stulit ett anmärkningsvärt antal utohustermometrar, och domaren frågar varför:

- Jag ville se att de stämde.

- Stämde, undrade domaren.

- Ja, jag ville inte att celsiustermometrar ska ange olika värden, i synnerhet inte vid rätt temperatur.

   Total tystnad följde. Domaren sitter länge och mönstrar förbrytaren,

   mumlar därefter:

- På så sätt....

  Min bror får villkorlig dom."

Maria Edström

Utdrag ur Sundsvalls Tidning 5 december 2003

"Livets saklighet och dödens. I de trakterna har Per Gunnar Evanders författarskap alltid rört sig, sällan så personligt, kanske aldrig, som i dessa "anmärkningar om saknaden"

" I hans författarskap framstår den lilla, vackra men till synes försynta bok som omistlig"

Curt Bladh

 

 


"elementens minne Allt bevaras förvaras"

Utdrag ur Gefle Dagblad 30 november 2004.

"Och så vacker boken är, detta det senaste exemplet från projektet Rosenlöfs Bok"

"Och så Eigils bilder!...... Men så de berättar! Här finns ett mörker, ett sår som mer antyder än fläker upp. Hela skalan från svart till vitt, över grått. Ett dunkel är bilderna svepta i, en dagrarnas mjukhet som understöder och aldrig överröstar texten"

Björn Widegren

Utdrag ur Sundsvalls Tidning 2 december 2004

"Bild och text i vacker typografisk samklang, så var tanken när Projektet Rosenlöfs Bok startade 2001 på Rosenlöfs tryckerimuseum i Kungsgården i Gästrikland. Den nya utgåvan är en bok av poeten Arne Johnsson och konstnären Eigil Thorell; som de tidigare ett vackert, stilfullt arbete, vackrare böcker än dessa ges knappt ut. Thorells gravyrer är i samklang med Johnssons text, alldeles klara och på något vis flyktiga och främmande på samma gång."

" Och samtidigt är Johnssons poesi, som vanligt motsägelsefull. Motsägelsefullheten är dess identitet. Om det inte är oberörheten. Läsa honom är som att vandra på flortunn is; det gäller att gå försiktigt, mycket lätt. mycket tyst.

Men det är vackert, motsägelsefullt vackert; inte minst i en vackert illustrerad bok."

Curt Bladh

Utdrag ur Piteå - Tidningen 26 september 2005

"Jag har läst Arne Johnssons alla tio diktsamlingar. Den här - en faksimilutgåva tryckt i 999 exemplar efter originalupplagan på 30 exemplar - skiljer sig från de tidigare. En egen röst, med tydligare fysiska rum. Diktjaget rör sig mellan staden, lägenheten, den av årstiden gröna miljön. Ledorden är färdas, ströva och förflyttas. Diktsamlingen är Johnssons mest andliga, just för att den är betonad på människan".

Magnus Borg


"Badkar till övers"

Presentation:

I badkarsboken har Fylkeson brutit med alla föreställningar om hur en diktsamling skall se ut. Här blandas formerna - dikt, essä, anekdoter, skådebrev, minnen, dagboksblad, berättelser, undervisning och goda råd. Boken börjar med tre iscensättningar om hur man vinner matchen mot döden, och slutar med hur Kubakrisens sista dag (måndag 29 oktober) blev avgörande för llivsriktningen för en grupp tolvåringar. Mittavdelningen kallad Älskade förlust, innehåller 47 tilltalsdikter, ofta i brevform, om travspel/travhästar i allmänhet och existensiella språng i synnerhet. Det är första gången spel på hästar bildar en egen filial i svensk diktning. Men i  Badkar till övers finns också helt nya poetiska grepp som lärobladstexter och en processinriktad poesi i tabellform. Mariana Ekners nio grafiska bilder bilder är självständiga repliker, motförslag.

Utdrag ur Sundsvalls Tidning 23 september 2005

"Det är bara att konstatera. Eric Pauli Fylkeson är en av de få särlingarna i den samtida litteraturen. Det är inte alltid enkelt att älska honom. Dock är det förbannat svårt att hata honom. Hans litterära bana lyser som en kometsvans genom en svartblå himmel.

 Fylkeson är samma envetna skugga, en bit bortom, en bit framför. Aldrig i flock, alltid ensam. "Badkar till övers" är en fyllig och generös samling som slår fram och tillbaka, som vågor och brus, som samtal över knastrande telefonledningar. Jag är mycket förtjust i denna volym. På ett märkligt sätt blir det som att återse en förlorad vän".

Kristian Lundberg

Utdrag ur Dagens Nyheter 29 september 2005

"Jag är helt /helt enkelt den slags människa som helst ser sitt öde inbyggt i andras"

Fylkeson radikaliserar gurun Ekelöf: det som är bortom i honom är de andra. Då denna visdom förlänas den rätta formen uppvisar den vad levande dikt gärna har: 37 grader celsius.

För två veckor sedan, i badkaret,

   visste jag att jag aldrig

skulle kunna lura i någon att det

bakom en tolv års hårt arbetad

   långlek finns en nyckel,

en förklaring till varför allt detta

Den aningslöse kunde mena att Fylkeson blir läsaren svaret skyldig. Men då har han inte fattat galoppen. Med Fylkesons badkar är det som med Rilkes ros - det saknar "varför":

Brian Wilson i Beach Boys skrev

      alla låtarna

i badkaret, gillade stranden men

bara som tanke.

Finns alltså inget syfte, bara ett badkar. Eric Pauli Fylkeson är den svenske poesins egen beach boy. På den kaklade playan i Kråkvinkel".

ARIS FIORETOS

 

Utdrag ur LOTIDNINGEN Nr 29 2005

" En alldeles drömlik bok dök upp. Badkar till övers. Poeten Eric Pauli Fylkeson beskriver lekandets väsentlighet. I glädjetexter som är ett mellanting mellan essäer och dikter.

Omslaget sofistikerat grått och ljusblått, inuti boken kon genial grafik av Mariana Ekner. Och så bokstäverna! Gårdagens tryckeriteknik: varje tecken kommer från en unik blytyp som bestryks med trycksvärta och stämplas mot papperet. Inte minst ger den gamla sortens sättning mycket större möjlighet att finjustera dikterna, att ge orden exakt det mellanrum de behöver."

John Swedenmark

Utdrag ur Helsingborgs Dagblad 27 oktober 2005

"Badkar till övers" tillägnas homo ludens, den lekande människan, och lekfull är definitivt ett ord som beskriver den. Här spretar såväl ämnen som former, från prosastycken i barndomen till telegramliknande brev till travbolaget"

"/-------här finns hela tiden leken under ytan, och den är lättast att ana bland den klokskap Fylkeson kan hitta i travvärlden eller ett tågfönsters ruta."

Joel Landberg

Utdrag ur Nerikes Allehanda 11 december 2005

" Det finns något drömlikt, nästan esoteriskt över Ekners bilder, och på så sätt erbjuder de snarare en kontrast än ett samspel med Fylkesons poetiska lekfulla, men i många fall prosaiska dikter."

"Fylkesons textpartier blandar mellan det rent lyriska och det resonerande, det aforistiska anslaget, små underfundigheter eller dagboksliknande anteckningar, och det experimentellt direkt anti-poetiska."

Daniel Andersson

Utdrag ur Svenska Dagbladet 28 december 2005

"Hos Fylkeson finns ett lekfullt, gamängaktigt drag; där finns smarta, träffsäkra formuleringar liksom en småpratig ledig diktion och anspråkslösa reflexioner som plötsligt öppnas upp mot existensiella bråddjup."

"Fylkesons bok är smakfullt illustrerad av Mariana Ekner som bidrar med en serie grafiska blad som pendlar mellan ett slags konkretistisk siffermagi och en mer romantiskt suggestiv fotorealism."

"Det finns vidare ett inslag av ett slags nyktert kylig mysticism i många av de nya dikterna, vilket förbinder Erric Fylkeson med diktare som Lars Gustavsson och Bertil Malmberg, ja kanske ytterst sett med den Gunnar Mascoll Silfverstolpe som i likhet med Fylkeson var verksam i Västmanland."

Johan Lundberg